29 december 2012

Mokkataart

Soms krijg je een opdracht waar je zelf ook even over na moet denken. Zo kreeg ik een paar maanden geleden de vraag of ik een mokkataart wilde maken maar dan zonder botercream. Maar wel met een stevige mokka vulling. Ja ja... Maar dan gaan bij mij de raderen draaien en begint er in mijn hoofd een soort receptenboek te ontvouwen. Hoe maak ik een stevige vulling die ook nog eens luchtig en smakelijk is? Mijn keus viel op een mouse. Die kan je zo stevig maken als je wilt. En is makkelijk op smaak te brengen.
Voor het deeg gebruik ik Moskovisch of biscuitdeeg, dit is er luchtig en je kan er eigenlijk van alles mee.
Je kan er voor kiezen om het kapsel, de cake, helemaal zelf te maken. Maar omdat ik er erg veel maak gebruik in een mix. Deze mix is te koop bij taartwinkels.

De bodem

Voor 1 laag kapsel (ik gebruik een vierkante vorm van 30 cm)

5 eieren

150 gram suiker
1 zakje vanillesuiker
125 gram bloem
25 gram maïzena
Snufje zout

Meng de eieren met de (vanille)suiker in een kom en zet deze kom in een bak met warm water.
Klop nu met een mixer totdat het mengsel schuimig is geworden (minimaal 8 minuten op de hoogste stand en 2 min. op de laagste stand en klop lang genoeg zodat je mengsel genoeg lucht bevat).
Zeef de bloem en de maïzena en het snufje zout en schep dit voorzichtig door het mengsel (niet te veel roeren, anders verdwijnt er te veel lucht) totdat alle bloem is opgelost.
Het deeg in de vorm gieten en op een rooster midden in de (voor verwarmde) oven plaatsen.
Het kapsel in ± 35 minuten bruin bakken.

De mokkamouse

500 ml slagroom
4 blaadjes gelatine
5 el bruine basterdsuiker

6 el hele sterke koffie (1 espresso inkoken)

Wel de gelatine een uur in koud water.
Kook de espresso in tot hele sterke koffie.

Klop de slagroom met de suiker tot  iets dikker dan yoghurtdikte. 
Neem de blaadjes gelatine met aanhangend water en doe ze bij de hete koffie. Roer een paar keer tot alles is  opgelost. 
Doe de koffie in een kom en schep er 3 el koude slagroom op. Zo voorkom je dat de slagroom schrikt van de warme koffie en gaat schiften. Roer de rest van de slagroom er door. Proef en voeg evt wat extra suiker toe. Neem nu poedersuiker dat wordt beter opgenomen. 
Zet 1 uur in de koelkast om op te stijven.

Voor de mokkataart die ik maak gebruik ik twee lagen. Dus 2x het kapsel.
Ik doe er mokkamouse tussen en smeer de zijkanten ook in. Dan rol ik hem door de nougatine.  
De bovenkant kan je naar keuze opmaken met mokkamouse of slagroom. Ik heb hier voor een combinatie gekozen. Voor de afmaak gebruik ik mokkaboontjes. 






Geen opmerkingen: